Monday, 24 December 2012

Tips untuk Bahagia

1. Tidak mengharap.
Jangan harapkan apa-apa dari manusia dan tidak kisah jika tidak mendapat penghargaan dari manusia. Lakukan sesuatu hanya kerana Allah jangan harapkan apa-apa pujian dan penghargaan dari manusia. Jika tidak, pasti kamu akan rasa sakit jiwa apabila mengharap balasan dari manusia.

2. Sedar segalanya milik Allah.
Segala yang ada dalam dunia ini hanyalah pinjaman daripada Allah. Bersyukurlah dengan apa yang ada. Jika kita tidak dapat apa yang kita suka, kita kene suka apa yang kita dapat...Itulah namanya bersyukur dan hargai apa yang Tuhan 'pinjamkan' pada kita.

3. Sentiasa Sabar dan Solat.
 Menurut Imam As-Suyuthi dalam tafsir al-Jalalain, sabar adalah menahan diri daripada segala apa yang dibenci (al-habsu li an-nafsi ‘alaa maa takrahu). Sikap inilah yang wajib dimiliki ketika kita menghadapi musibah. Selain itu, kita disunnahkan untuk  mengucapkan kalimat istirja’ (Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun) ketika berlaku musibah. Allah SWT berfirman :

"Dan sesungguhnya akan Kami berikan ujian kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. Orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun" . [TMQ al-Baqarah [2] : 155-156]
 
 3. Jika ada masalah, fokus pada solusi dan serah pada Ilahi.
Jangan fikirkan masalah hingga buat kita stress dan tensyen, tapi lebih fikirkan langkah dan penyelesai masalah, itulah yang lebih membantu dan terbaik..apabila dirasakan penyelesai itu harus dilaksanakan, laksanakanlah! Jangan statik dalam masalah, tapi usahalah untuk 'keluar' dari belenggu masalah itu! Setelah usaha dan lakukan yang terbaik, redhalah dengan hasilnya dengan berdoa, tawakkal kepada DIA.
USAHA kita jauh lebih penting daripada HASILnya...Allah itu lebih melihat USAHA dan KESUNGGUHAN kita daripada HASIL yang SEMPURNA. kerana Allah Maha Tahu tiada manusia yang SEMPURNA.

4. Think positif - Sentiasa berfikir dan bersangka baik.
Positifkan diri kita..barulah hidup kita boleh bahagia dan ceria. Jika terasa berat, berdoalah pada Allah supaya hapuskan segala yang negatif dalam diri kita dan gantikan dengan segala yang positif. Fikirkanlah yang baik-baik sahaja walaupun bukan yang baik-baik saja yang berlaku pada kita...

Sungguh menakjubkan keadaan orang yang beriman, kerana semua perkara adalah baik baginya, dan itu tidak terjadi kepada sesiapa pun kecuali kepada orang yang beriman. Jika dia mendapat nikmat, dia bersyukur, maka itu baik baginya. Jika dia ditimpa musibah, dia bersabar, maka itu pun baik baginya." (HR Muslim).

5. Sibukkan diri dengan aktiviti.
Penuhkan masa kita dengan sesuatu yang berfaedah, jangan kurung diri anda, tapi joinlah aktiviti atau seminar-seminar motivasi. Antara aktiviti-aktiviti yang berfaedah :

-zikir
-dengar atau baca Quran
-berbakti untuk ibu bapa
-solat 5 waktu, solat-solat sunat
-baca buku yang berfaedah
-lakukan hobi kita
-uruskan diri kita supaya lebih kemas dan terurus
-buat jadual harian untuk rutin harian kita

6. Maafkan kesilapan orang & bahagiakan orang.
Lupakanlah segala kesalahan orang dan maafkan, kerana itu lebih membuat hidup kita tenang tanpa dendam yang disimpan di dalam hati...dendam adalah virus dalam hati kita yang perlu kita buang...sebaliknya kita cuba bahagiakan orang disekeliling kita walaupun melibatkan pengorbanan jiwa kita sendiri...bagi saya..kita akan lebih bahagia jika kita beri kebahagiaan pada orang lain...tanpa kita meminta orang membahagiakan kita..percayalah, hati yang ikhlas pasti dibalas! kerana Allah yang Maha Adil akan membalas kebaikan kita walau sebesar zarah! Malah Allah membalas lebih banyak daripada sedikit kebaikan yang kita lakukan..betapa pemurahnya Allah.

**sekadar perkongsian perkara yang saya alami sendiri dan cuba amalkan..semoga berjaya! Ingatlah Allah sentiasa ada, kita tak berseorang.

Hidup Kita Untuk Apa?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyanyang

Hidup....apakah yang kita fikir tentang hidup kita? Adakah sekadar makan, tidur, kerja, kereta, handphone & komputer? Kita bukanlah hidup-hidupan, yang tidak mempunyai makna dalam 'our soul' untuk menjadikan kehidupan kita lebih 'berjaya' dan lebih 'something'. Zahir yang terlihat oleh dua mata kita, hanyalah material dan luaran semata-mata...tidak bermakna...ianya hanya alat...bukan malamat...tapi dalaman hati kita itu jauh lebih penting, yang mungkin tidak dapat dilihat oleh 'dua mata' tetapi hanya dapat dilihat dari 'mata hati' kita yang hanya ada satu...mengapa 'mata hati' kita hanya ada satu Tuhan anugerahkan? dan bukan dua seperti mata yang melihat? kerana mungkin 'mata hati' yang satu lagi ada pada manusia lain....

Bukankah Tuhan menciptakan semua berpasang-pasangan...untuk apa? untuk kita mengagumi kekuasaanNya yang Maha Bijaksana mengatur perjalanan hidup manusia...Kadang-kadang bila kita terlalu memikirkan masalah kita, kita lupa...sebenarnya Allah lebih TAHU apa yang telah di TAKDIRKAN...kerana DIA pencipta kita...kita hanya makhluk yang dicipta...sedangkan tentang diri kita sendiri pun kita tidak begitu TAHU...sebagaimana DIA yang MAHA TAHU...Percayalah semua yang diaturkan pasti ada hikmah tersembuyi bagi orang-orang yang berfikir. Itulah tujuannya Tuhan ciptakan kita akal, untuk kita berfikir secara 'betul' dan secara waras...kerana itulah kita dituntut menuntut ilmu dan belajar hingga ke liang lahad agar akal kita dipandu oleh ilmu yang 'sahih' supaya kita tidak tersesat...

Hidup kita sebenarnya hanya untuk Allah, untuk agama Allah...Tapi kita seringkali gunakan hidup kita hanya untuk 'diri kita' kerana kita hanya ingin 'rasa selesa' tak ingin susah, sakit, sedih untuk Allah...tanya pada hati kita, mengapa kita sanggup bersedih kerana manusia biasa...sedangkan kita tidak sanggup bersedih hanya untuk Allah...Allah tahu apa kelemahan kita dan apa kekuatan kita...Jadi, Dia sengaja menguji kita dengan kelemahan kita..supaya kita 'improve' lagi kelemahan itu...agar ia tidak lagi menjadi kelemahan untuk kita...Jika kita dapat harungi dugaan yang Allah timpakan dengan berjaya tanpa mengulagi kesalahan dan kesilapan lepas, Allah akan naikkan darjat kita lebih tinggi lagi..tapi jika kita lemah dan gagal...darjat kita akan menjadi lebih rendah hingga boleh jadi manusia yang hina...hina dengan dosa...
  
Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. – Al Baqarah(2): 216

Biasanya, perkara yang kita PERLU buat, agak perit dan kita TAK SUKA nak buat...Tetapi perkara yang kita SUKA buat sebenarnya perkara yang kita TAK PERLU buat..sebab itulah perlunya kita berperang dengan keinginan diri kita untuk buat perkara yang kita PERLU buat untuk kebaikan kita juga,,,bukan untuk orang lain pun...faedahnya nanti kita juga yang merasa...dalam kubur nanti hanya kita yang disoal..seorang diri..

Semua manusia inginkan bahagia..manusia menyangka bahagia itu miliknya. Manusia lupa yang bahagia itu milik Allah dan DIA berhak memberi kepada siapa yang DIA inginkan..Oleh itu kita sama sekali tidak layak mempersoalkan ketentuan DIA...Cuba bayangkan..betapa terlalu banyak nikmat Allah yang melimpah ruah Tuhan kurniakan untuk kita...bagaikan seluas air di lautan..tetapi Allah hanya tarik 'setitis' nikmat dari lautan itu...Tapi kita dah rasa macam kita dah hilang 'satu lautan'..sedangkan terlalu banyak lagi air di lautan tersebut, tapi yang setitis itu jugalah yang kita fikirkan dan sedihkan,,,betapa tamak dan tak bersyukurnya manusia akan nikmat-Nya....

Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur. ( Saba’ : 13 )

Ingatlah kata-kata ini...'kalau kita hanya tiada selipar atau kasut yang nak dipakai untuk meneruskan perjalanan kita yang masih jauh di hadapan, ada insan yang langsung tidak berkaki untuk meneruskan perjalanannya....tetapi insan yang tidak berkaki itu lebih hebat dari kita kerana dia 'kaya jiwa dan budi'...

Ukuran kebahagiaan sebenarnya dari hati kita sendiri...bukan faktor luaran..itulah bahagia yang sebenar..kebahagiaan yang dari dalam hati kita, cuba kita sebarkan ke luar.....malangnya bagaimana kita ingin sebarkan bahagia jikalau hati kita sendiri tidak bahagia....kita akan derita jika kita harapkan 'sesuatu' dari luar yang akan bahagiakan ke dalam hati kita...Jadi, kalau kita mahu bahagia cintailah Allah & Rasulullah. Bunyi macam mudah..hendak 'implement' dalam kehidupan pasti bukan mudah..hakikatnya, itulah 'nilai' harga yang perlu dibayar untuk kebahagiaan!

Allah berfirman yang bermaksud: "Iaitu orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram." (Surah ar-Ra'd, ayat 28)

Jika kita fikir mengapa banyak perkara yang kita ingini tidak terjadi, katakan pada diri banyak mana suruhan dari ILAHI yang tidak kita turuti!



 p/s- inilah nota hati seorang gadis yang sedang mencari kekuatan & kebahagiaan yang lebih sejati dan abadi. Yang baik datang dari DIA, yang buruk dan lemah itu dari diri saya sendiri..

Yang Benar,
Pencari Ketenangan.

Tuesday, 13 November 2012

~Sayangilah Diri~

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Wahai hatiii..
Jangan sekali-kali menyerahkan hatimu pada manusia,
Tetapi serahkanlah jiwamu pada Allah,
Nescaya Allah akan menjaga hatimu...
Seandainya diserahkan pada manusia..
Sudah tentu hatimu tidak sentiasa dijaga..

Percayalah..
Janji Allah pasti ditepati,
Janji manusia tiada kepastian..

Biarlah kau kehilangan cinta & penghargaan manusia,
Tetapi tidak hilang cinta ilahi yang suci & hakiki...
Seandainya cinta ilahi yang kau kejar,
Nescaya Allah akan hantarkan orang2 yg mencintaiNya utk mencitaimu...

Wahai hati..
Hidup bukan mudah kerana perlu mujahadah,
Sesekali kau akan rebah dan tersasar,
Bukan bermakna kamu sudah kalah selamanya,
Kamu hanya kalah dan tewas dalam satu pertempuran,
Namun hatimu jangan sesekali mengalah,
Tetapi bangkitlah dan terus berusaha meraih redha ilahi,
Bangkitlah berkali-kali,
Berputus asa jangan sekali-kali,

Teruskanlah berjuang...
Berjuang untuk meraih redha ilahi,
Itulah perkara yang paling menguntungkan diri...

P/s- Usah bersedih andai dirimu tidak dihargai, tetapi bersedihlah jika dirimu tiada lagi harga diri (kredit to Ustz Pahrol)

**hiburkan diri sebentar...khas untukmu wanita (^_^)




Saturday, 13 October 2012

Menongkah Arus?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Di saat gelombang cabaran masa kini kian mengganas, mampukah kita bertahan menghadapi arus kehidupan yang semakin hari semakin mencabar keimanan kita?

Itulah yang dipanggil menongkah arus! Jika kita mahu selamat. Di saat kebanyakan orang 'terjatuh' dan 'lemas' dihanyut arus duniawi yang begitu deras dan kuat, mampukah kita tetap berdiri teguh,'berenang' 'berjalan' atau 'berlari' menuju 'destinasi' bahagia yang hakiki. Mustahil di sepanjang perjalanan kita tidak pernah 'lemas' walau untuk sesaat...Pasti pernah walaupun sekali!

Sudah namanya manusia biasa, tidak akan kuat tanpa cinta ilahi. Percayalah, kekuatan itu datangnya dari hati yang bersih dan hati yang dikasihi oleh Allah. Di kala hati kita terasa lemah, carilah kekuatan itu di dalam solat, terutamanya solat tahajjud.

 Sejarah Islam sendiri telah membuktikan rahsia kekuatan pemimpin tentera Islam pada ketika dahulu adalah solat malam, selain daripada solat jemaah. Kekuatan itu dimantapkan lagi dengan bacaan Al-Quran setiap hari. Sebagai contoh pemimpin Islam muda yang sebaik2 pemimpin adalah Sultan Muhammad Al-Fateh.

Buktinya Sultan Muhammad Al-Fatih ini tidak pernah meninggalkan solat jemaah dan solat tahajjud sejak akhil baligh. Bayangkan sultan ini hanyalah berumur 21 tahun ketika dilantik, betapa matang dan kuatnya fizikal dan mental pemuda islam ini mampu memimpin dan mampu menawan Constantinople yang belum pernah ditawan sebelum itu. Wujudkah pemuda seperti ini pada masa kini?



Hai orang-orang yang beriman jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. (QS. 2:153) 

Belum terlambat lagi untuk kita untuk bertaubat dan berubah selagi hayat dikandung badan dan sebelum matahari terbit dari barat. Kalau kita bukan orang baik, sekurang-kurangnya BERUSAHALAH BERSUNGGUH-SUNGGUH untuk menjadi baik. Bukankah Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang?

Wallahu'alam.

Friday, 12 October 2012

Speechless

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Hurm...Subhanallah..indahnya ciptaan Tuhan..diciptakan berpasang-pasangan dan dipadankan dengan yang sememangnya sepadan (^_^)











Sekadar merenungi kekuasaanNYA..Subhanallah...

Thursday, 4 October 2012

Mukmin Profesional

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Salam,

Sekadar perkongsian tentang Mukmin Profesional oleh Ustaz Pahrol Mohamad Juoi

Dengar2kanlah...amat best dan memberi kesan pada hati yang benar2 inginkan kebahagiaan dunia akhirat

Sila Klik >> http://mukmin-profesional.blogspot.com/

Percayalah hati lebih tenang bila mendengar kata-katanya yang amat bernas dan penuh hikmah (^_^)

Lot Of Love,
OrdinaryGurl.

::Secebis Rasa, Sejuta Makna::

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih..

Assalamualaikum, (^_^)

Rindu sangat rasanya untuk menulis, setelah sekian lama blog ini 'terbiar'. Bukan tak mau menulis tetapi terlalu banyak halnya sejak puasa antaranya, persiapan kakak saya untuk berkahwin dengan orang yang berasal dari Banda Acheh (tak pasal-pasal...hehe).

 Lepas 'settle' hal kakak saya berkahwin, hal nak  menghantar adik saya yang  melanjutkan pelajarannya ke Jordan di KLIA pula. Setelah dah selesai semua, masalah internet di rumah saya pula yang di panah petir. Kemudian, bila dah dibaiki, masih juga tak boleh online sebab 'time' saya ada di rumah..kilat dan petir sambar menyambar dari petang sampai malam...Maklumlah, kat tempat keje tak boleh online.

 Alhamdulillah, malam ini saya berkesempatan untuk menulis sebab cuaca hari ini agak baik dan tak hujan...Tapi bukan alasan itu yang nak 'dikupaskan'. Sekadar menjelaskan ketiadaan 'post' yang baru dalam blog saya yang tak seberapa ni..(^_^)

Okay, Ada apa dengan Secebis Rasa, Sejuta Makna....

Maksudnya apabila kita ditimpakan perasaan sedih, duka, gembira atau pun derita, sebenarnya terdapat sejuta makna yang 'tersirat' oleh Dia untuk kite BERFIKIR dengan RASIONAL dan BUKAN EMOSIONAL...Bermakna, terdapat sejuta HIKMAH yang sangat baik untuk kita, yang kita tidak tahu..kerana hanya DIAlah Yang Maha Mengetahui yang terbaik untuk kita..

Dia berikan kita AKAL untuk kita 'berfikir' dan 'merasai' dengan MATA HATI yang hakiki...Jadi hargai dan gunakanlah sebaik mungkin..

Pernah tak kita diuji dalam satu keadaan yang memaksa kita bertindak di luar 'kewarasan' kerana keadaan dan persekitaran yang mendesak kita kerana PERASAAN yang tidak tertahan??

Tetapi selepas itu kita rasa sangat menyesal dan tak ingin lagi mengulangi apa yang telah kita lakukan...
Kita manusia biasa, tak mungkin tak pernah buat silap dan tidak dapat lari dari kesalahan dan dosa..

Oleh itu, kita perlu memperbanyakkan  istighfar. Sedangkan Rasulullah insan yang maksum daripada dosa pun beristighfar lebih daripada 100 kali sehari, mengapa kita manusia biasa, yang lemah lagi hina dan penuh dengan dosa, nak beristighfar 10 kali pun terasa berat? bukan sahaja 'berat' tetapi kadang-kadang lupa dan lalai...

Bukankah dengan mengingati DIA hati menjadi tenang...Jadi tidak timbul soal 'sakit hati' andai DIA yang selalu kita ingati..Tetapi kita manusia biasa yang diberikan oleh DIA pelbagai perasaan dan rasa di dalam hati kita, sebagai ujian untuk kita, dan bagaimana kita atasi sesuatu ujian tersebut..samada diatasi dan diurus dengan cara yang baik atau pun sebaliknya...

Disebabkan kita mempunyai perasaan dan hanyalah hamba Allah, terbuktilah yang kita LEMAH tanpa CINTA dan KASIH SAYANG daripada ALLAH..kerana itulah setiap apa pun yang kita lakukan perlu dan mesti berbalik kepada Allah, pemilik SEGALA-GALANYA...daripada DIA kita datang dan kepada DIA jualah kita kembali...

Kadang-kala, apabila kita rasa seolah-olah tiada jalan keluar kepada masalah kita dan merasa derita berpanjangan selalu melanda, sebenarnya itulah yang terbaik untuk kita bagi orang yang 'berfikir'...
Kerana apa?? Ini adalah kerana apabila keadaan kita 'down' pada siapa lagi yang kita harapkan kalau tak kepada DIA....selalunya hubungan kita dengan DIA akan lebih bagus apabila kita dalam 'masalah'....Ini bermakna DIA 'pandang' kita..dan inginkan hubungan kita lebih baik pada DIA...

Sebab itulah orang yang Allah sayang, adalah orang yang paling banyak ujiannya...kerana DIA ingin 'melihat' sejauh mana rasa SABAR kita menghadapinya...dan sebanyak mana rasa SYUKUR kita pada nikmatNYA...

Sertakat ini sahaja Secebis Rasa, Sejuta Makna daripada saya...sebenarnya ini semua ditujukan untuk diri saya sendiri dan sekadar perkongsian buat semua... (^_^)

P/s~ kalau panjang sangat, ada yang bosan nanti..opss..**joke

Lot of Love,
OrdinaryGurl.


Sunday, 12 August 2012

Dia Gadis

Dia gadis yang baru...

bukan gadis yang dulu..

yang bisa kau gula-gulakan dengan janji manismu...

yang bisa kau buat sesuka hatimu..

yang bisa kau kotorkan fikirannya...

yang bisa kau curi ketulusan perasaannya...

yang bisa kau kotori hati sucinya...

yang bisa kau ragut bahagia hari-harinya....

yang hanya bisa menangis lemah tak bermaya...


Tapi gadis itu sedar...

itu semua berlaku kerana dirinya yang alpa...

Bukan salah sesiapa...

Tapi gadis itu sendiri...

Kerana lemahnya 'hati'...

Rapuhnya iman di kamar nurani.....

Buta akan makna cinta sejati...



Dia Gadis...

Tidak menyalahkan sesiapa...

Kerana yang buruk itu datang darinya..

Siapakah dia menyalahkan suratan dari DIA....

Tetapi dia terima apa adanya...

Kerana itulah memang takdir-NYA....

Gadis itu kuat kerana DIA...

DIAlah yang memberi segala-galanya...

Gadis itu sujud syukur atas nikmatnya....

Yang tak mugkin mampu terbalas walau beramal sepenuh masa....


Gadis itu sedar...

Mungkin dia pernah menipu tanpa sedar...

Lalu dia ditipu dalam sedar...

Mungkin dia pernah melukai tanpa sedar...

Lantas di dilukai dalam sedar...

Mungkin dia pernah mempermainkan tanpa sedar...

Lalu dia di permainkan dalam sedar...

Mungkin dia pernah mengecewakan tanpa sedar...

Lantas dia dikecewakan dalam sedar...

Mungkin dia pernah dan pernah tanpa sedar

Lalu dia disedarkan dengan dugaan yang lebih besar....

dia kini hanya mampu istighfar....




dia sekarang....

Gadis tabah dan gagah,,,

Bukan gadis bodoh dan lemah...

Gadis yang tetap tegak berdiri...

Walau telah jatuh berkali-kali..

Tetap terus 'berlari'....

Walau dihimpit ranjau berduri....

Tetap terus berhati-hati...

Walau di timpa ombak tsunami...

dirinya tetap cekal dan kental...

Kerana dia yang baru kuatkan tawakkal...

Tekad azamnya melakar amal...

Cinta Ilahi sebagai bekal...

Untuk 'bahagia' di alam kekal...


















~Dengar, Fikir~

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Just nak share sesuatu yang saya rasa amat berguna dan sesuai untuk orang muda dan remaja terutama untuk remaja zaman sekarang (akhir zaman)

Ustaz ini sangat bagus berhujah dan berdalil...(^_^)






::Its very true::

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Salam,

Sekadar renungan....Mengapa Tuhan ciptakan sepasang telinga, iaitu 2 telinga...tetapi hanya satu mulut...

Kerana DIA inginkan kita lebih MENDENGAR daripada bercakap...

Jadi, banyakkanlah MENDENGAR...tetapi dengar yang baik2 sahaja..(^_^)

JOM kita dengar tentang sesuatu yang saya rasa amat sesuai dengan remaja zaman sekarang...terutama gadis2 termasuk saya...


Orang ramai kata dont judge a book by its cover...so, marilah kita dengar sejauh mana kebenarannya...(^_^)





Berfesyen boleh atau tidak? ini jawapannya....(alamak..macam kena kat batang hidung je...huhu)




P/s ~ Hati kita perlukan peringatan untuk mengelakkan hati terus gelap dan tidak ada NUR....Wallahu'alam..

Yang Benar,
Hamba Allah.



Monday, 6 August 2012

About 'something' you ever feel once.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Bercakap soal rasa hati, mungkin tidak akan habis....terutama jika ia melibatkan soal cinta & jodoh...bukan nak jiwang dalam blog, tapi ianya satu pengalaman yang mungkin pembaca pun pernah mengalaminya...

Sebenarnya saya kurang sangat nak share kisah peribadi saya dalam blog ni....but I'm only going to share something about what I'm ever felt before and now....hope we can take it as lesson in our life...

So, just see n think (^_^)


1. Masa couple...............................
    **Bahagialah konon**



















































2. Masa Break-up....................................
    **Menangis macam orang gila** =b






























3. Bila dah betul-betul single...................................
    **Still teringat tapi hidup lebih 'free'**



















4. Masa dah mengerti apa itu single & couple...............................................
    **Tuhan nak tunjuk**



































5. Baru nak ambil pengajaran..................................................................
    **semuanya sebab DIA sayangkan hambanya**



































6. Barulah 'matang' dan fikir tentang jodoh bukan tentang 'cinta palsu' semata mata........
    **Sebab 'jodoh' adalah 'hadiah' dari DIA kepada kita iaitu cinta HALAL dan SAH (^_^)
























7. Faedah yang paling ketara......................................................
    **Perubahan pada diri menjadi lebih beringat dan belajar dari kesilapan**(^_^)


::Tiada cinta yang lebih Agung dari cintaNYA::













That's all the feel of the story...hehehehehe......Takdir hidup kita semuanya telah tertulis...
Tapi kita masih tidak terlambat untuk memilih yang baik...supaya Tuhan mentakdirkan yang TERBAIK dalam hidup kita...INSYAALLAH.....


Ingatlah, jangan meratapi kisah lalu..kerana kita tidak mungkin dapat pergi ke masa lalu..kerana semua sudah terjadi....Tapi, kita boleh ambil iktibar dari PENGALAMAN hidup...kerana pengalamanlah yang mengajar kita untuk hadapi hari-hari yang mendatang....


Jangan bimbang dan jangan risaukan sangat masa yang akan datang....tentang siapa jodoh kita? kita kahwin dengan siapa? sebab DIAlah yang tentukan soal JODOH....Tugas kita hanyalah BERUSAHA JADI SEBAIK MUNGKIN YANG TERMAMPU......kerana DIA dah JANJI 'perempuan baik untuk lelaki baik, lelaki keji untuk lelaki keji'.


 Pilihan ada ditangan kita, samada ingin yang baik atau yang keji, Yakinlah pada PENCIPTA HATI...DIAlah yang boleh membolak balikkan hati manusia....dan Dialah MEMBERI SEGALANYA...Jadi, mintalah pada yang MAHA MEMBERI........Wallahu'alam....


Diharapkan Dia menetapkan hati saya dan pendirian saya...untuk hidup dalam ISLAM dan mengamalkan ISLAM...dan terus istiqamah perbaiki diri...Amin...


P/s~Sesungguhnya saya hanyalah hamba Allah yang dhaif dan kerdil disisiNYA.... yang buruk itu datang daripada diri saya, yang baik hanyalah dari DIA...


Luahan Rasa,
Hamba Allah.

Thursday, 2 August 2012

Rasa yang jujur dari nurani












Duhai hati,
Mengapa setelah kehilangan sesuatu baru kamu sedari,
Sedangkan semasa ada tidak kamu ambil peduli,


Duhai hati,
Mengapa yang 'tiada' sering diingati dan ditangisi,
Sedangkan apa yang 'ada' jarang dihargai dan disyukuri,

Duhai hati,
Mengapa jemu dan bosan setelah puas memiliki,
Sedangkan semasa hampir memiliki girang tidak terperi,

Duhai hati,
Sebenarnya kamu langsung tidak memiliki,
Tetapi kamu hanya 'meminjam' dari Ya Ilahi,
Hatta diri kamu bukanlah milik kamu yang hakiki,
Kamu diamanahkan oleh ilahi,
Supaya 'beramal' dengan seikhlas hati,

Duhai hati,
Sebenarnya jiwamu kosong tidak terisi,
Tetapi zikirlah pengisi dan terapi diri,
Ayat-ayat cintaNyalah penguat hati nurani,
Dikala lemah dan sepi menggigit diri,
Membuatkan diri terus bangkit berkali-kali,
Setelah dugaan berduri datang menempuhi,












Duhai hati,
Walaupun luka, sakit dan sedih selalu mendatangi,
Gagahkanlah hati, kuatkanlah nurani,
Kerana kepada Allahlah semuanya kembali,
Hanya lambat atau cepat sahaja yang memagari,
Hatta diri sendiri pun akan kembali menghadap ilahi,

Duhai hati
Usah dirisaukan yang telah pergi,
Tapi hargai dan syukurilah apa yang ada di depan dan di sisi,
Kerana Tuhan menggantikan yang lebih baik lagi,

Duhai hati,
'Bekalan' kita untuk ke sana patut dirisaukan dan difikiri,
Disusuli dengan tindakan dan usaha dari diri sendiri,
Untuk menikmati indahnya syurga firdausi,

Duhai hati
Setiap yang terjadi ada hikmah yang tersendiri,
Penuh persoalan dan penuh misteri,
Tetapi pasti akan dimengerti suatu hari nanti,
Itulah sunnatullah kehidupan di bumi,
Percaturan dan takdirNya begitu tersusun sekali,

Duhai hati,
Usahlah bersedih dengan dugaan di dunia ini,
Kerana ia hanyalah sekelumit jika dibandingkan ujian zaman nabi,
Menangis dan bergembiralah hanya kerana Dia yang tertinggi,
Walaupun kamu selalu bersedih kerana manusia yang kamu cintai,

Duhai hati,
Bertahjudlah di malam hari,
Pasti jiwamu kuat dan tabah menghadapi,
Ketenangannya bagai wujud tasik indah di hati,

Duhai hati,
Andai kamu dapat rasai kemanisan iman di hati,
Pasti kamu tidak ingin berpaling lagi,
Kerna ketenangan di taman hati itu ketenangan yang hakiki,
Yang tidak dapat dijual beli,
Hanya yang pernah merasai sahaja yang mengetahui,
Sehingga terasa bahagia dan senang sekali di kamar hati,
Dengan hanya bersujud dan menghadap kiblat yang diredhai,

Duhai hati,
NikmatNya tidak terhitung dan begitu banyak sekali,
Cubalah kamu hargai dan syukuri,
Nescaya Dia menambah dan mencukupkan lagi,

Percayalah Duhai hati......
Hanya yang benar-benar menghayati mampu merasai...
Ketenangan yang indah di kamar hati....

(^_^) **Duhai hati adalah hati pemilik blog**


Hasil Nukilan,
Pencari & Pencinta ketenangan,











Friday, 27 July 2012

Bergembiralah wahai Hati

Dengan Nama Allah yang Maha Permurah lagi Maha Penyayang

Semoga saya dan sahabat-sahabat lebih tabah, kuat, cekal dan tenang menghadapi ujian hidup yang tidak akan ada titik noktah selagi kita hidup...Tempat untuk kita 'beristirehat' dan 'bersenang lenang' hanya ada di Syuga...Percayalah..jika Dia inginkan kebaikan untukmu...pasti Dia akan mengujimu...

Saya tujukan video ni khas untuk sahabat saya yang disayangi selalu...Ku doakan kebahagiaanmu di dunia akhirat...Amin...(^_^)




SENYUM SOKMO NEH...macam ni...(^___^) ataupun ;)
kan lebih cantik bila kita senyum...SENYUM ITU SEDEKAH YANG PALING MUDAH....

Wallahualam.

LOL,
Sahabatmu.

Sucikan Hati

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Jom sama-sama kita sucikan 'hearty' kita dengan Zikrullah (^_^)


Zikir adalah satu-satunya jalan yang terdekat menuju kepada Allah, bahkan yang sangat mudah & ringan. 

Firman Allah : Berzikirlah kamu kepadaKu nescaya Aku berzikir kepadamu. (al-Baqarah 152) 
Firman Allah : "Hai sekalian orang yang beriman, berzikirlah kamu kepada Allah sebanyak-banyaknya zikir. Dan bertasbihlah (mengagumkan) Allah pada pagi dan petang". 

Dalam hadith qudsy, Allah berfirman : "Aku selalu mengikuti sangkaan hambaKu terhadap diriKu dan Aku selalu menyertainya ketika ia berzikir kepadaKu". 

"Jika berzikir di dalam hati peribadinya (sendirian), Aku pun berzikir padanya dalam diriKu dan jika berzikir pada Ku di depan umum, Aku pun berzikir padanya di muka umum yang lebih baik dari golongannya, dan bila ia mendekat pada Ku sejengkal, Aku mendekat padanya sehasta, dan bila ia mendekat pada Ku sehasta, Aku mendekat padanya sedepa, dan bila ia datang pada Ku berjalan, Aku datang kepadanya berjalan cepat (berlari)". 
 
Subhanallah...Tenangkanlah hatiku dengan cinta-Mu..kerana Cinta-Mu Bukan Cinta Biasa...<3




LOL,
Insan Biasa,

Thursday, 26 July 2012

'Limited Edition' itu Mahal & Bernilai

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Alhamdulillah di kesempatan ini saya masih lagi bernafas dengan kehendakNYA...

Tiba-tiba saya berfikir tentang 'Limited Edition'...
Iaitu sesuatu yang terhad dan sedikit, tapi pastinya BERHARGA dan menjadi idaman setiap orang...

Jika kita perhatikan butir pasir di pantai...pastinya tidak terkira dan tidak mampu dikira satu persatu kerana TERLALU BANYAK...kalau kita jual sekilo pun TAK LAKU...sebab AMAT MUDAH untuk DIDAPATI...

Tetapi bagaimana pula dengan batu PERMATA di lautan dalam dan EMAS di dalam kerak bumi...perlu digali, perlu di cari...TIDAK MUDAH DIDAPATI...dan kalau jual sekilo pasti MAHAL... dan harganya semakin lama, semakin tinggi kerana semakin SUKAR untuk didapati....EMAS tersebut diletakkan dalam bekas kaca, tertutup rapi dan DIKUNCI supaya TAK DICURI sewenang-wenangnya..

Tetapi EMAS sebelum menjadi EMAS, hanyalah daripada batu biasa, tetapi oleh kerana telah melalui PROSES TERTENTU di dalam kerak bumi yang MENGAMBIL MASA dan wujudnya EMAS di dalam kerak bumi....Tetapi, sebelum EMAS tersebut menjadi MAHAL, LIMITED EDTION & EXCLUSIVE, ia DIBAKAR, DITEMPA & DIBENTUK supaya lebih cantik dan lebih SPECIAL di mata manusia...dan LEBIH BERHARGA...

Begitu juga dengan diibaratkan seperti perempuan yang SEDIKIT....apa yang dimaksudkan dengan PEREMPUAN YANG SEDIKIT?

Cubalah kita perhatikan, amat SEDIKIT perempuan yang SEMPURNA menutup aurat...saya menulis bukan kerana saya sudah perfect menutup aurat...tapi saya masih lagi masih belajar membaiki diri untuk menutup aurat dan banyak lagi...bagi saya, kalau boleh niat kita buat tu sebab DIRI SENDIRI, BUKAN SEBAB ORANG LAIN dan BUKAN SEBAB ORANG SURUH....biarlah kita buat tu memang SEMATA-MATA kerana DIA...InsyaAllah...dan biarlah sedikit-sedikit tetapi istiqamah dan kekal...sebab takkanlah orang yang sudah biasa pakai seluar jeans and suka dress up tiba-tiba je jilbab labuh TERUS and PERFECT menutup aurat..walaupun begitu tidak bermakna kita dibenarkan untuk SENGAJA buka aurat.....tetapi sekurang-kurangnya...kita USAHA dan CUBA perbetulkannya....

Contoh, kalau semalam kita baju singkat, esok kita try pakai yang labuh sikit...then, bila dah okay dan istiqamah, kita improve lagi, dan pakai pula baju yang lebih labuh, bila dah istiqamah macam tu, next time improve lagi....dan mungkin 1 hari nanti kita berjubah pulak...pedulikan kata-kata sindiran daripada orang lain....sebab sekarang kita FOKUS pandangan DIA....

kerana orang yang HARI INI LEBIH BAIK DARIPADA SEMALAM itu lebih baik daripada ORANG YANG SEMALAM LEBIH BAIK DARIPADA HARI INI...

Faham tak maksud saya? sebab yang penting dalam hidup bukan permulaan hidup kta, tetapi pengakhiran hidup kita samada baik ataupun buruk...

Memang dah ramai jugak yang bertudung....tapii........
Perempuan  yang menutup aurat secara SEMPURNA boleh bilang dengan jari je kalau pergi ke mana-mana, kecuali kat tempat belajar agama..betul tak?

Ini bermaksud mereka 'Limited Edition' sebab SUKAR DIDAPATI dan MAHAL nilainya...tapi saya faham orang tak nak sebab mungkin nampak macam 'ustazah', 'baik' kolot dan tak up to date katenye....saya pun dulu ada fikir begitu mase zaman jahiliyyah...astaghfirullah...huhuhu....alhamdulillah Tuhan bagi kesedaran pada saya yang membuatkan saya berfikir....YANG BENAR TETAP BENAR...yang SALAH TETAP SALAH...bagi saya...orang yang tutup aurat tapi nak up to date takde masalah pun...sebab sekarang banyak fesyen muslimah yang cantik-cantik....sebab saya still 'dress up' dan ade ckit2 lagi yang kene diperbetulkan....huhu..(slow2lah)

Kalau kita nak jadi berharga seperti EMAS, kita mestilah ikut 'PROSES PERUBAHAN' dan 'MENGAMBIL MASA'...dan bila dah macam nak jadi tu, kita kena tahan hati kita kalau kita KENA sindir atau kena 'kutuk' dengan orang lain atas perubahan kita tu...samalah seprti EMAS, yang perlu DIBAKAR, diTEMPA sebelum menjadi 'Exclusive'.....

Sebenarnya bukan aurat je...sikap dan akhlak pun kena jaga...terutama kalau anak dara...kenalah jaga pergaulan...maksud saya, janganlah menggedik dan mengada-ngada sangat bila kita berkawan dengan lelaki...biasa-biasa je dhla...sebab yang mengada-ngada tu khas untuk SORANG je...tu pun kalau ada jodoh dan berkahwin...huhu... tapi tak bermakna, kita langsung tak berkawan dengan orang disekeliling dan terdekat dengan kita..ustaz azhar pun kate, dakpe kalau kita keluar dengan lelaki atas urusan tetapi kereta asing-asing dan makan di kedai makan yang ramai orang....hehehe....

maksud saya kita jangan sampai melampaui batas...sebab Tuhan SUKA yang SEDERHANA...bukan melampaui batas....Rasulullah pun suka kesederhanaan....

Terutamanya yang perempuan kena berhati-hati dengan kaum yang bukan kaum jenis mereka (kaum adam yang bukan muhrim). Tapi takdelah sampai kita berburuk sangka....cuma berhati-hati je...dan jangan sekali-kali serahkan dara pada mereka sebelum kahwin...bahaya sangat...saya bukanlah baik sangat sebab saya pun ada sejarah lalu juga...pernah bercople juga...Alhamdullillah sangat skrg tak cople....jadi saya boleh fokus HANYA DIA...=) saya berkawan dengan ramai orang, jadi saya tahu dan saya belajar dari pengalaman saya sendiri orang lelaki ni guane....tapi saya tak kata semua lelaki begitu...

Macam saya sebut awal-awal tadi.... 'EMAS yang 'Limited Edition' TERTUTUP RAPI dan DIKUNCI supaya TAK DICURI SESUKA HATI OLEH ORANG YANG BERMINAT UNTUK MENCURINYA'

Maksudnya bila aurat terjaga, akhlak dan sikap terjaga, kita TIDAK LAGI 'DICURI' SESUKA HATI...tetapi kita LEBIH DIHORMATI...dan LEBIH DISAYANGI....INSYAALLAH

p/s~tiada orang baik yang tiada masa lalu, dan tiada orang jahat yang tiada masa depan...pintu taubat sentiasa terbuka....
Kita boleh memilih samada ingin jadi seperti EMAS yang 'Limited Edition' atau 'PASIR' yang hanya dipijak...tiada paksaan dalam ISLAM....Hati yang ikhlas pasti dibalas...(^_^)




~hurm...bilelah aku akan macam ni? *wondering*


::yang buruk itu daripada saya, yang baik itu hanyalah dari DIA..WALLAHUALAM::

Yang Menulis,
Hamba Allah.