Sunday, 10 June 2012

::NIKMAT::


~Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang~


Kadang2 kita tak sedar hidup kita penuh dengan nikmat…dan kita mungkin akan sedar dan tersedar bila nikmat hidup kene tarik…

Sekadar perkongsian…
Adalah seorang hamba Allah ni…dia selalu nak makan makanan yang sedap2 je…kalau makanan tu tak sedap, mungkin dia tak nak makan atau tak habis…smpai lah satu hari ni dia selalu sakit perut..semua makanan kegemaran dia adlah makanan yang dia tak boleh makan..dan makanan yang dia tak suka tulah dia kene makan…oleh sebab sakit punye pasal..dia makanlah jugak..paksa diri..tapi perut dia tetap sentiasa sakit, pedih yang amat sangat…bila dah dapat makan, dia muntah2, ataupun sakit perut ‘membuang’…keadaan ni selalu terjadi pada dia selama hampir 2 tahun..dalam masa 2 tahun tu..tyme tak sakit perut jarang sekali..sebab perut akan sakit semula…macam2 cara dia buat supaya penyakit dia sembuh.. …dugaannya hanya Tuhan yang tau,,,sebab tyme dia sakit tu,,, dia sedang study dan nak habiskan ijazahnya..dengan pelbagai masalah yang datang… pegi turun naik hospital pakar ,doctor alternative dan mcm2…tapi tetap tak berjaya..sampailah satu tahap penyakitnya semakin menjadi2 dan semakin teruk…dengan izin Tuhan, dia sembuh dengan rawatan daripada ustaz….penyakit yang sebenar biarlah hamba Allah tersebut sahaja yang tahu…tapi yang nak diceritakan disini…NIKMAT makan tu teramatlah nikmat..bukan itu sahaja..nikmat bernafas pun..cuba  bayangkan kalau sepuluh minit je kita tak dapat bernafas, pasti sangat terseksa…..

Tapi adakah kita sedar banyak nikmat dariNYA yang tak terkira dan tak terhitung….DIA tak pernah berkira sedikit pun dengan kita…free2 je bagi kita mcm2..bagi kita udara..bagi tempat tinggal, bagi keluarga, bagi nyawa, bagi pelbagai rasa………

Tapi kenapa kita sangat berkira nak buat baik padaNYA?? Soalan ni saya tujukan untuk diri saya dan semua….kita sangat2 patut berterima kasih padaNYA dengan bersyukur….dan apakah balasan kita kepada DIA yang ANUGERAHKAN segala2nya untuk kita??

Saya rasa semua orang tahu jawapannya secara teori iaitu buat apa yang DIA suka, tinggalkan apa yang DIA tak suka..mengikut AL-QURAN dan AS-SUNNAH..tapi kurang tau jawapan dari segi AMALI..

Tapi adakah kita betul2 memahami kandungan AL-QURAN dan AS-SUNNAH tersebut..adakah kita menjiwai dan mengamalkannya? saya rasa saya tak layak lagi menyoal soalan ini kepada orang lain, jadi saya tuju soalan ni untuk diri saya dulu…Saya pun tengah dan masih lagi belajar memahami dan berusaha mengamalkan…InsyAllah…

Kita mungkin bukan sempurna…tapi kita boleh berusaha berubah ke arah yang lebih baik sedikit demi sedikit….bukan berubah serta merta sekaligus….takut x kekal lama nanti…

Saya teringat pada kata2 Ustaz Azhar Idruz…

‘Kalau kita nak berubah, kenelah sedikit demi sedikit…kalau ‘budak tadika’ kita hantar kat sekolah tadika…tak kanla terus nk hantar kat Universiti??’


Perumpaannya gitula..

biarlah apa pun pandangan manusia lain terhadap kita..kerana DIA Maha Mengetahui HATI kita, LISAN kita dan PERBUATAN kita…sebab IMAN itu dinilai dari hati, tutur kata, dan perbuatan seseorang….

Kita usaha berbuat baik bukan kerana kita orang yang kuat iman…tapi kita usaha berbuat baik kerana kita nak kuatkan iman….INSYAALLAH







No comments:

Post a Comment