Thursday 26 July 2012

'Limited Edition' itu Mahal & Bernilai

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Alhamdulillah di kesempatan ini saya masih lagi bernafas dengan kehendakNYA...

Tiba-tiba saya berfikir tentang 'Limited Edition'...
Iaitu sesuatu yang terhad dan sedikit, tapi pastinya BERHARGA dan menjadi idaman setiap orang...

Jika kita perhatikan butir pasir di pantai...pastinya tidak terkira dan tidak mampu dikira satu persatu kerana TERLALU BANYAK...kalau kita jual sekilo pun TAK LAKU...sebab AMAT MUDAH untuk DIDAPATI...

Tetapi bagaimana pula dengan batu PERMATA di lautan dalam dan EMAS di dalam kerak bumi...perlu digali, perlu di cari...TIDAK MUDAH DIDAPATI...dan kalau jual sekilo pasti MAHAL... dan harganya semakin lama, semakin tinggi kerana semakin SUKAR untuk didapati....EMAS tersebut diletakkan dalam bekas kaca, tertutup rapi dan DIKUNCI supaya TAK DICURI sewenang-wenangnya..

Tetapi EMAS sebelum menjadi EMAS, hanyalah daripada batu biasa, tetapi oleh kerana telah melalui PROSES TERTENTU di dalam kerak bumi yang MENGAMBIL MASA dan wujudnya EMAS di dalam kerak bumi....Tetapi, sebelum EMAS tersebut menjadi MAHAL, LIMITED EDTION & EXCLUSIVE, ia DIBAKAR, DITEMPA & DIBENTUK supaya lebih cantik dan lebih SPECIAL di mata manusia...dan LEBIH BERHARGA...

Begitu juga dengan diibaratkan seperti perempuan yang SEDIKIT....apa yang dimaksudkan dengan PEREMPUAN YANG SEDIKIT?

Cubalah kita perhatikan, amat SEDIKIT perempuan yang SEMPURNA menutup aurat...saya menulis bukan kerana saya sudah perfect menutup aurat...tapi saya masih lagi masih belajar membaiki diri untuk menutup aurat dan banyak lagi...bagi saya, kalau boleh niat kita buat tu sebab DIRI SENDIRI, BUKAN SEBAB ORANG LAIN dan BUKAN SEBAB ORANG SURUH....biarlah kita buat tu memang SEMATA-MATA kerana DIA...InsyaAllah...dan biarlah sedikit-sedikit tetapi istiqamah dan kekal...sebab takkanlah orang yang sudah biasa pakai seluar jeans and suka dress up tiba-tiba je jilbab labuh TERUS and PERFECT menutup aurat..walaupun begitu tidak bermakna kita dibenarkan untuk SENGAJA buka aurat.....tetapi sekurang-kurangnya...kita USAHA dan CUBA perbetulkannya....

Contoh, kalau semalam kita baju singkat, esok kita try pakai yang labuh sikit...then, bila dah okay dan istiqamah, kita improve lagi, dan pakai pula baju yang lebih labuh, bila dah istiqamah macam tu, next time improve lagi....dan mungkin 1 hari nanti kita berjubah pulak...pedulikan kata-kata sindiran daripada orang lain....sebab sekarang kita FOKUS pandangan DIA....

kerana orang yang HARI INI LEBIH BAIK DARIPADA SEMALAM itu lebih baik daripada ORANG YANG SEMALAM LEBIH BAIK DARIPADA HARI INI...

Faham tak maksud saya? sebab yang penting dalam hidup bukan permulaan hidup kta, tetapi pengakhiran hidup kita samada baik ataupun buruk...

Memang dah ramai jugak yang bertudung....tapii........
Perempuan  yang menutup aurat secara SEMPURNA boleh bilang dengan jari je kalau pergi ke mana-mana, kecuali kat tempat belajar agama..betul tak?

Ini bermaksud mereka 'Limited Edition' sebab SUKAR DIDAPATI dan MAHAL nilainya...tapi saya faham orang tak nak sebab mungkin nampak macam 'ustazah', 'baik' kolot dan tak up to date katenye....saya pun dulu ada fikir begitu mase zaman jahiliyyah...astaghfirullah...huhuhu....alhamdulillah Tuhan bagi kesedaran pada saya yang membuatkan saya berfikir....YANG BENAR TETAP BENAR...yang SALAH TETAP SALAH...bagi saya...orang yang tutup aurat tapi nak up to date takde masalah pun...sebab sekarang banyak fesyen muslimah yang cantik-cantik....sebab saya still 'dress up' dan ade ckit2 lagi yang kene diperbetulkan....huhu..(slow2lah)

Kalau kita nak jadi berharga seperti EMAS, kita mestilah ikut 'PROSES PERUBAHAN' dan 'MENGAMBIL MASA'...dan bila dah macam nak jadi tu, kita kena tahan hati kita kalau kita KENA sindir atau kena 'kutuk' dengan orang lain atas perubahan kita tu...samalah seprti EMAS, yang perlu DIBAKAR, diTEMPA sebelum menjadi 'Exclusive'.....

Sebenarnya bukan aurat je...sikap dan akhlak pun kena jaga...terutama kalau anak dara...kenalah jaga pergaulan...maksud saya, janganlah menggedik dan mengada-ngada sangat bila kita berkawan dengan lelaki...biasa-biasa je dhla...sebab yang mengada-ngada tu khas untuk SORANG je...tu pun kalau ada jodoh dan berkahwin...huhu... tapi tak bermakna, kita langsung tak berkawan dengan orang disekeliling dan terdekat dengan kita..ustaz azhar pun kate, dakpe kalau kita keluar dengan lelaki atas urusan tetapi kereta asing-asing dan makan di kedai makan yang ramai orang....hehehe....

maksud saya kita jangan sampai melampaui batas...sebab Tuhan SUKA yang SEDERHANA...bukan melampaui batas....Rasulullah pun suka kesederhanaan....

Terutamanya yang perempuan kena berhati-hati dengan kaum yang bukan kaum jenis mereka (kaum adam yang bukan muhrim). Tapi takdelah sampai kita berburuk sangka....cuma berhati-hati je...dan jangan sekali-kali serahkan dara pada mereka sebelum kahwin...bahaya sangat...saya bukanlah baik sangat sebab saya pun ada sejarah lalu juga...pernah bercople juga...Alhamdullillah sangat skrg tak cople....jadi saya boleh fokus HANYA DIA...=) saya berkawan dengan ramai orang, jadi saya tahu dan saya belajar dari pengalaman saya sendiri orang lelaki ni guane....tapi saya tak kata semua lelaki begitu...

Macam saya sebut awal-awal tadi.... 'EMAS yang 'Limited Edition' TERTUTUP RAPI dan DIKUNCI supaya TAK DICURI SESUKA HATI OLEH ORANG YANG BERMINAT UNTUK MENCURINYA'

Maksudnya bila aurat terjaga, akhlak dan sikap terjaga, kita TIDAK LAGI 'DICURI' SESUKA HATI...tetapi kita LEBIH DIHORMATI...dan LEBIH DISAYANGI....INSYAALLAH

p/s~tiada orang baik yang tiada masa lalu, dan tiada orang jahat yang tiada masa depan...pintu taubat sentiasa terbuka....
Kita boleh memilih samada ingin jadi seperti EMAS yang 'Limited Edition' atau 'PASIR' yang hanya dipijak...tiada paksaan dalam ISLAM....Hati yang ikhlas pasti dibalas...(^_^)




~hurm...bilelah aku akan macam ni? *wondering*


::yang buruk itu daripada saya, yang baik itu hanyalah dari DIA..WALLAHUALAM::

Yang Menulis,
Hamba Allah.

No comments:

Post a Comment